Mærkesager
Offentlighed, oplysning og forbrugerpolitik
Oplysningskampagne
Mange borgere og beslutningstagere mangler kendskab til hampens potentialer, og der eksisterer stadig betydelige misforståelser og stigma omkring planten. I flere europæiske lande – herunder Tyskland, Holland og Østrig – er der gennemført offentligt finansierede informationskampagner og undervisningsforløb rettet mod både fagpersoner og offentligheden. Disse initiativer har øget accepten og forståelsen for hamp som en bæredygtig og erhvervsmæssigt relevant afgrøde.
EHC foreslår en lignende national kampagne i Danmark med fokus på hampens klima- og miljøfordele, sundhedsaspekter og anvendelsesmuligheder. Kampagnen bør rettes mod både landmænd, forbrugere og politikere og bidrage til et mere oplyst grundlag for beslutninger og erhvervsudvikling.
Fødevarestyrelsens anbefalinger om hampefrø
Det anbefales i dag, at børn under 4 år ikke spiser hampefrø – uden at der foreligger klart videnskabeligt belæg for risiko. Denne anbefaling har medført, at flere danske dagligvarekæder afholder sig fra at markedsføre eller indkøbe hampefrø, da de frygter utilsigtet eksponering over for børn og negative forbrugerreaktioner. Det har skabt et fejlagtigt indtryk af, at hampefrø er sundhedsskadelige – på trods af deres veldokumenterede ernæringsmæssige værdi som kilde til protein, omega-fedtsyrer og mineraler.
EHC bemærker, at Danmark i dag er et af de eneste EU-lande med en sådan anbefaling. I fx Tyskland, Holland og Frankrig markedsføres hampefrø bredt uden aldersspecifikke restriktioner. EHC opfordrer til, at anbefalingen i Danmark revurderes med udgangspunkt i international praksis og ny forskning.
Flere Mærkesager
Politisk reform og helhedsregulering
Produktregulering og funktionsprincip
Dyrkningspraksis og landbrugsinnovation
Miljø, klima og jordforvaltning
Økonomisk udvikling og investering
Viden, forskning og uddannelse
