Mærkesager

Produktregulering og funktionsprincip

Licensbegrænsning og anvendelseskrav

Landmænd skal i dag i deres ansøgning om tilladelse til dyrkning af industrihamp på forhånd angive, hvad formålet med dyrkningen er – f.eks. fiber, frø, vildt eller særlige anvendelser som byggematerialer, fødevarer eller kosmetik. Tilladelsen gælder alene til de formål, der er angivet i ansøgningen. Det betyder, at hvis en hampemark viser sig at have et THC-indhold over 0,2 %, skal hele afgrøden destrueres – også selv om den kunne anvendes til fuldt lovlige og ikke-indtagelige formål som hempcrete eller biokompositter.

I flere andre EU-lande, herunder Tyskland, Litauen og Polen, gives der større fleksibilitet i anvendelsen, så længe formålet er lovligt, og slutproduktet ikke udgør en sundhedsrisiko. Det giver landmænd mulighed for at tilpasse afsætningen efter høstens indhold og markedsforhold.

EHC mener, at det danske system er for ufleksibelt og ressourcekrævende og skaber konkurrenceforvridning. Vi foreslår, at tilladelser gives med større formålsfleksibilitet, så dyrket hamp kan anvendes til relevante og lovlige formål afhængigt af udbytte og analyse, uden at værdifulde ressourcer skal gå til spilde.

Funktion frem for plantedel

Den gældende regulering baserer sig på, hvilken del af cannabisplanten der anvendes, snarere end på produktets faktiske funktion og anvendelse. Det hæmmer udviklingen af sikre og nyttige produkter, som ikke nødvendigvis bør reguleres som medicin.

EHC mener, at lovgivningen i stedet bør tage udgangspunkt i produktets formål og effekt. Denne tilgang understøttes af EU-Domstolens afgørelse i Canavape-sagen fra 2020, som fastslog, at CBD-produkter lovligt fremstillet i ét EU-land ikke må forbydes i et andet, medmindre et forbud kan begrundes sagligt og proportionalt af hensyn til folkesundheden.

THC og THCA-regulering

Danmarks THC-grænse på 0,2 % ligger under EU’s grænse på 0,3 %, hvilket betyder, at danske landmænd ikke har adgang til mange af de hampesorter, som ellers er lovlige og udbredt i andre EU-lande. Det skaber en væsentlig konkurrenceforvridning på tværs af det indre marked. Derudover findes der ingen tidssvarende eller klart defineret regulering af THCA i Danmark.

EHC anbefaler, at Danmark hæver sin grænse for D9-THC til EU-niveau og indfører en evidensbaseret model for regulering af THCA. Det vil sikre fair rammer for dansk landbrug og åbne for innovation og sortsmæssig udvikling.

Flere Mærkesager